Foredrag: Sommerhushistorien i Danmark

Ved etnolog Line Vestergård Knudsen, lektor på Aalborg Universitet

De første sommerhuse/ Line Vestergaard Knudsen, lektor, Aalborg Universitet
I dag har vi 230.000 sommerhuse i Danmark, og kun få andre lande, fx Finland og Norge, kan prale af at have flere fritids- eller sommerhuse per indbygger. Hvordan gik det til at sommerhuslivet blev så bredt et fænomen i Danmark? Hvilke behov har sommerhuse dækket gennem tiderne? Og hvilke bekymringer har de vakt?
De danske sommerhuse og sommerhuslivet giver os historier om både det frie livs steder, kernefamiliens forbrug, mobilitet og værdier, samt om opdagelse og værdsættelse af kystområdernes herligheder. Med udgangspunkt i sin bog ”De første sommerhuse” fortæller Line Vestergaard Knudsen om den danske sommerhuskultur fra anden halvdel af 1800-tallet og helt frem til i dag.

HVOR: Salen på Glud Museum

HVORNÅR: 5. marts 2024 kl. 19-21

ENTRE: 50 kr. for voksne – GRATIS for medlemmer af Museumsforeningen Glud Museum (pladser tildeles på aftenen efter først-til-mølle-princippet)

Der er mulighed for at købe kaffe og kringle i pausen