I dag udkommer Trap Danmark bind 13 om Horsens, Odder, Samsø og Hedensted

Trap Danmark er en omfattende samling af levende fortællinger, dybdegående beskrivelser og leksikale informationer om Danmarks natur, historie og kultur. Kommune for kommune beskriver Trap Danmark de enkelte steders geologi, geografi, biologi, arkæologi, historie, kultur, kunst og arkitektur samt samfunds- og erhvervsliv.

I bind 13 kan du få indsigt i områderne, der omkranser Horsens Fjord. Her kan du læse om alt fra Samsø Festival og Uldum Højskole til Randlev Præstegård og FÆNGSLET i Horsens. Få indblik i Hærvejens opståen og udvikling, og bliv klogere på Kanhavekanalen fra 700-tallet. Læs om kartofler fra Samsø, barnevogne fra Odder, tv-apparater fra Arena og grøntsagspakkeriet på Barritskov. Oplev flokke af overvintrende sangsvaner ved den afvandede Kysing Fjord, og få viden om Horsens’ transformation fra industri- til kulturby. Billedkunstneren Michael Kvium, tejsten på Tunø og vækkelsesbevægelsen »de stærke jyder« har også fået plads. Trap Danmark har det væsentligste med, fra det mest almindelige til det mest specielle.

I alt har 180 forskere og eksperter bidraget med viden til denne bog om det væsentligste fra Tørring til Vejrø og fra Addit Hede til Juelsminde.

Den indbundne bog om de 4 kommuner kan nu købes hos boghandlere i hele landet – også via internettet. Senere på året udkommer en særudgave, der kun handler om Hedensted Kommune. Denne bog vil være baseret på samme indhold men i en blød indbinding og et lidt andet format, og med kun én kommune for hver bog.

FAKTA

Trap Danmark 6. udgave, bind 13: Horsens, Odder, Samsø, Hedensted