Ture for grupper

Sammensæt jeres egen heldagstur i historiske rammer og få en dag med spændende oplevelser i egen bus.
Der er mulighed for at sammensætte jeres egen heldagstur med 3 spændende ture til Glud Museum, Uldum Mølle og Industrimuseet.

Tur 1: Glud Museum

Gå ind i historien på frilandsmuseet Glud Museum

På Danmarks første og hyggeligste landsbymuseum kan I opleve vores fælles fortid helt tæt på. I de historiske bygninger kan I rejse tilbage til dengang, hvor livet de fleste steder i Danmark levedes i landsbyer strøet ud over det danske landskab. Tilbage til dengang hvor fælles grødfad og øl til alle måltider var hverdag for langt de fleste danskere.

Med en rundvisning på Glud Museum får I 1 times guidet rundvisning i et udvalg af museets mange historiske bygninger. Vores dygtige og engagerede guider tager imod jer og fortæller spændende historier fra museet. Bliv bl.a. klogere på museets grundlægger, Søren Knudsen, og hans bolig Hildesheim og hør om livet i slutningen af 1600-tallet i Rasmus Thomesøns Stuehus og livet på den store gård Badensminde i starten af 1900-tallet.

Husk også at afsætte tid til at gå rundt på egen hånd, så I har tid til at se haverne og de øvrige historiske bygninger, som vi ikke når forbi på rundvisningen. Se fx levn fra den store hvalstranding ved Hjarnø i 1770 eller gå videre på oplevelse på den store smukke bindingsværksgård Badensminde, hvor du kommer du tilbage til den tid, hvor madam blå havde sin faste plads på brændekomfuret i køkkenet og stokroserne stod rankt langs gårdens længer.

Tur 2: Glud Museum og Uldum Mølle

Oplev Danmarks største gallerivindmølle

En tur på Glud Museum kan med fordel kombineres med en tur på Uldum Mølle, som blot ligger en halv times kørsel fra Glud.

Uldum Mølle er Danmarks største gallerivindmølle i drift, hvor der stadig produceres mel og gryn på den gamle stenkværn. På Uldum Mølle vil I høre historien om den gamle mølle, der i over 125 år har været byens stolthed. Hvis vejret er til det, kan I få lov at se møllens vinger bliver startet – hvis ikke, så er der mulighed for at opleve de gamle dieselmotorer fra 1929 og 1938 i fuld sving.

På Uldum Mølle får I 1 times guidet rundvisning i den gamle mølle.

Tur 3: Glud Museum og Industrimuseet

Bliv klogere på industrialiseringen

På Industrimuseet i Horsens tages tråden op fra Glud Museums landarbejder, der vandrede ind til byen for at finde arbejde.

I Maskinhallen fortælles om de tekniske landvindinger, der var en forudsætning for Danmarks industrialisering. I Træskoværkstedet og Tekstilfabrikken fortælles om overgangen fra hjemmeproduktion til industriel produktion med arbejdsdeling og monotont arbejde i industriens fabrikshaller. I museets arbejderboliger fortælles om levevilkår for helt almindelige arbejderfamilier. I vores lejlighed fra 1970 diskuteres overgangen fra industrisamfund til servicesamfund.

Priser og praktisk information

Priser gælder for grupper på min. 20 personer.

Tilbuddene gælder i 2024 tirsdag, onsdag, torsdag og fredag i perioden 1.4 -7.7, samt 7.8-31.10.

I Glud Museums højsæson må påregnes et tillæg på 15 kr. pr. person.

Bemærk, at det ikke er muligt at bestille mad på Glud Museum i højsæsonen.

Tur 1: Glud Museum

90 kr. pr. person, heraf:
Entré til Glud Museum: 50 kr. pr. person
Rundvisning på Glud Museum: 40 kr. pr. person

Eksempler på pakker ved dagstur på Glud Museum:

Rundvisning, entré, boller, kaffe og kage: 150 kr. pr. person

Tur 2: Glud Museum og Uldum Mølle

130 kr. pr. person, heraf
Entré og rundvisning på Glud Museum: 90 kr. pr. person
Entré og rundvisning på Uldum Mølle 40 kr. pr. person

Det er muligt at tilkøbe eftermiddagskaffe på Glud Museum eller Uldum Mølle.

Tur 3: Glud Museum og Industrimuseet

200 kr. pr. person, heraf
Entré og rundvisning på Glud Museum: 90 kr. pr. person
Entré og rundvisning på Industrimuseet: 110 kr. pr. person

Det er muligt at tilkøbe kaffe og kage på Glud Museum

Det er muligt at bestille kaffe og kage, der nydes i museets moderne sal, de charmerende udearealer eller i museets hyggelige café.

I museets højsæson i perioden 8.7-6.8 er det ikke muligt at bestille kaffe og kage. Det er dog muligt at bestille en rundvisning.

Menuer til grupper på Glud Museum:

Menu Pris pr. pers.
 Hjemmebagt bolle med smør, museumskringle el. dagens kage og kaffe/the  60 kr.
 Hjemmebagt bolle med smør, lagkage, og kaffe/the  65 kr.

Drikkevarer på Glud Museum:

Drikkevarer Pris pr. stk.
Kop te/kaffe/kakao 20 kr.
Kande te/kaffe 50 kr.
Sodavand og kildevand 20 kr.
Antons økologiske saft 25 kr.
Øl 25 kr.
Vin (kun til grupper) – flaske á 25 cl.                             50 kr.

Menuer til grupper på Uldum Mølle

Menu Pris pr. pers.
Møllebolle med smør, ost og marmelade inkl. kaffe eller te 45 kr.
Lagkage fra Uldum Kro inkl. kaffe eller te 45 kr.

Priser gælder for grupper på min. 20 personer.

Bestilling (både af ture og mad) foregår tirsdag-fredag kl. 10-14 via Glud Museum på telefon: 75 68 30 82 eller på mail: booking@gludmuseum.dk.

Turen er først endeligt bestilt, når museet har bekræftet, at der er tid og plads på netop det tidspunkt I ønsker.