Den Danske Kaffehistorie

Kom til foredrag om Den Danske Kaffehistorie i Salen på Glud Museum d. 22. november kl. 18.30-20.30.

Foredraget giver et levende indblik i danskernes dagligdag med kaffen fra 1660 og helt op til vor egen tid og giver også et indblik i hvordan forholdet var mellem tedrikkere og kaffedrikkere, herunder også hvorfor vi i dag er en nation af kaffedrikkere, skønt teen var størst i 1700-årene.

Et dybt greb i arkivernes og museernes samlinger har givet os helt ny viden om, hvordan udviklingen er gået fra 1700-årenes luksus til nutidens hverdagsforbrug.

Midtvejs i foredraget er der tid til en kaffepause, hvor det er muligt at købe kaffe ledsaget af museumscafeens gode hjemmebagte kringle – selvfølgelig med reference til komfuralderens og andelstidens kaffegilder.

Foredragsholder er Annette Hoff, der som historiker og seniorforsker i Den Gamle By har udgivet bogserien Nydelsesmidlernes Danmarkshistorie. Serien består af 4 bind: Den Danske Kaffehistorie, Den Danske Tehistorie, Den Danske Chokolade­historie og Den Danske Vinhistorie. Foredraget er ledsaget af mange af de flotte billeder, der er i bøgerne.

Kan du lide kaffe og vil du gerne vide hvordan og hvorfor vi er så glade for den varme drik her i landet, så kom til foredrag eller fortæl jeres familie og venner om muligheden. Deltagelse i foredraget koster 50 kr., men er gratis for medlemmer af Glud Museums museumsforening.

nov 22 2022