”Huse og haver i havnebyen”

Kysthistorier – vandretur Juelsminde søndag den 2. okt. 2022.

I anledning af ”Arkitekturens dag” inviterer Glud Museum på en historisk vandretur i Juelsminde. Vi følger sporene efter specielt to personer, der satte deres store præg på byplanlægning og arkitektur i den unge havneby.

Tilbage i 1911 tog godsejer Schou, Palsgaard, kontakt til kgl. bygningsinspektør og arkitekt Magdahl Nielsen. Schou ville forære byen en kirke og den smukke kirke og præstebolig blev det første resultat af samarbejdet med Magdahl Nielsen.

Et andet og enestående resultat blev ”Svanedammen”, hvor den lave fugtige strandeng blev omskabt til et charmerende villakvarter med frodige haver omkring den kunstigt anlagte sø.

Turen starter ved Juelsminde Kirke og går ned omkring Svanedammen. Undervejs er der fortællinger om nogle af dem, der flyttede til og befolkede husene i den nye havneby.

Turen er på godt 2 km. Guide på turen er Jens Kjær Jørgensen.

Der er ikke tilmelding – bare mød op til en gratis tur!

Tid: søndag den 2. oktober kl. 14. Turen varer ca. 2 timer.

Mødested: p-pladsen bag Juelsminde Kirke

Arrangør: Glud Museum